Westerdals ACT

Kabaret, hva er det?

Bruremarsj, Mitt lille land og Swahiliversjon av Fader vår var bare noen av det publikum fikk høre i årets kabaret, på scenen var sisteårsstudentene på Skuespill.

Kabaret Westerdals Oslo ACT
Stine Indergård og Karoline Sandnes Stien

– Vi visste ikke helt hva kabaret var i begynnelsen, men det kan vel best forklares som en lapskaus av enaktere (kort skuespill der handlingen kun foregår i løpet av én akt), forteller skuespillstudentene Stine Indergård og Karoline Sandnes Stien.

De har begge tatt mye ansvar for at Kabareten ble til, i samarbeid med Nini Ritzau, med ansvar for sanginstruksjon og regi. Studenter fra Lys for scene og Prosjektledelse kunst og kreativ næring var også medvirkende.

– Det har vært en intens uke, og mye har skjedd helt siden generalprøven. Det er ganske utrolig at det gikk så bra! Hva i all verden, wow. Dette har vi laget! Tror ikke noen i klassen trodde dette i høst, sier Karoline imponert, og litt overrasket.

Til tross for at kabareten består av et sammensurium av sanger, har de et gjennomgående tema for kabareten: Hva får oss til å synge?

– Mye av poenget med sanger er at det er samlende for oss mennesker. Det ville vi ta utgangspunkt i for kabareten. Hvorfor og når synger vi? Vi gjorde mye research og lot oss inspirere av alle slags sanger, fra ursanger til vuggesanger, fotballsanger, religiøse sanger, til og med politiske sanger, forteller Stine.

Kabaret Westerdals Oslo ACT SKU3

Stemmen som uttrykksmiddel

Studentene som går skuespill er vant til å stå på scenen foran et publikum. Men, studentene ble utfordret i dette prosjektet fordi de ikke bare må spille, men også synge.

– Mange av oss må litt ut av komfortsonen, plutselig skal man synge, og det er veldig nakent. Vi er jo vant til å spille en rolle, men stemmen er jo min. Dette har vært samlende for klassen på en annen måte en vi er vant til. Alle er i samme båt, og alle er like sårbare, sier Karoline.

Jentene innrømmer at det noen ganger kan høres litt surt ut, men da må de bare holde masken, og fokusere på å at dette bygger karakter.

– Fordi vi vet at mange i klassen er redde for synge foran publikum, har vi prøvd å gi trygghet til den personen som skal synge. Man må bare kaste seg ut i det og lytte til hverandre. Jeg sto som Bambi på isen første gang, skuespiller er jeg jo, men sanger? Jeg føler vi har kommet utrolig langt denne høsten, å synge nå er nesten det samme som å spille, forteller Stine.

Et klipp fra studentene som ønsker publikum velkommen, i foajeen på Campus Fjerdingen.

Studentene har jobbet med kabareten: Hør meg!, på halvparten av tiden de vanligvis har. Det har vært sene kvelder, og studentene er stolte av å ha jobbet hardt med kabareten, med sene kvelder på skolen, helt til skolens stengetid.

– Vi har vært på skolen 24/7, og jobbet veldig hardt! Vi har til og med tatt med oss sangen ut i gatene fordi vi har sangen på hjernen og vil øve. Man kan jo like godt bruke tiden fra Campus Vulkan til Campus Fjerdingen på å synge, ler Stine.

Kabaret Westerdals Oslo ACT SKU3