Westerdals

Førsteårsstudenter vant Gulltusjen!

Hurra! I år som i fjor vant to studenter fra Westerdals Oslo ACT Gulltusjen! Førsteårsstudentene på Art Direction Torbjørn Havn og Theo Mogens Merkiled danket ut 64 team, og totalt 130 deltagere.

I avisannonse-konkurransen skulle teamene skissere en profilannonse for Citröen på seks timer, og dette kun ved hjelp av papir og tusj! Torbjørn og Théo kom opp med den beste ideen, og fordi de er studenter gir seieren studentene en premie på kr 20.000. Alle under 30 år kan delta i Gulltusjen, så studentene konkurrerte også mot ferdigutdannede.

– Med filosofien til Citröen «be different – feel good» i bakhodet ønsket vi å komme med et lite stikk til flokkmentaliteten her i landet. Vi synes det er utrolig kult at juryen likte ideen vår, sier Torbjørn Havn.

Imponert jury

Kreativt Forum skriver at juryen mener følgende om vinnerbidraget: Briefen var å lage en profilannonse for Citroën som spiller på temaet «kampen mot det grå» der formålet var å revitalisere merket som ungt, sporty, fargerikt og urbant. Det var viktig for Citroën at kommunikasjonen gjenspeilet ønsket om å være tydelig og annerledes samtidig som det skulle bidra til å ta posisjonen som «leken rebell». Vinnerbidraget favner ikke bare posisjonen som leken rebell, den bryter med tradisjonell og traust bilreklame på godt og ukonvensjonelt vis.

– Vinnerbidraget fra Havn og Merkiled er visuelt tydelig, full av attitude og tar et oppgjør med det som er mainstream. Ideen er skalerbar og kan enkelt tilpasses ulike medier, sier salgssjef i Amedia Marked, Vegard Kvalvaag, som også var juryleder.

I fjor var det Johanne Nyborg og Tori Marie Kongsvold, også fra Westerdals Oslo ACT, som gikk til topps i Gulltusjen.

– Vi er veldig fornøyde med deltakelsen og enda mer imponert over den kvaliteten som teamene leverte, sier Kvalvaag.

Juryen besto av Knut Røse, Client service director i Empefire, Mari Engen, Account Manager i SMFB, Tor Martin Bøe, kreatør i Knowit Experience og Vegard Kvalvaag, juryleder og salgssjef i Amedia Marked.

Juryens begrunnelser og sitater er fra Kreativt Forums artikkel, som du kan lese her.