Westerdals

Smarte speil og beacons for fremtidens shopping-opplevelser

Seminaret “Future of Retail” ble arrangert for femte år på rad denne uken. Under årets seminar, “Between the Physical and the Virtual: Storytelling” fikk publikum høre spennende spådommer om hvilke digitale løsninger som kan prege shopping-opplevelsene framover.

Future of Retail 2017

Digitalisering av fysiske butikker

De siste fem årene har antall besøkende i fysiske butikker gått ned med rundt 10% til fordel for nettshopping i USA. I Skandinavia kan man se liknende tendenser. Spesielt matbutikkene her i Norge har kjent på økningen av netthandel den siste tiden.

En av foredragsholderne på årets Future of Retail var Jørn Olsen, som er «Marketing- and communication manager» for PRONTO TV. Han snakket om «Digital Shopper Marketing», og på hvilken måte digitalisering kan gi gode kundeopplevelser i fysiske butikker. Dette kan man løse med blant annet smartreklamer
, «smarte speil» og «beacons».

Future of Retail 2017

– Butikker er ikke lenger dit kunden gå. Derfor må vi jobbe for at de må ønske å gå dit, fortalte Jørn i sitt foredrag.

Beacons

Denne teknologien brukes for å kartlegge hvor mennesker er og hvordan de beveger seg innenfor et gitt område. Jørn forklarte.

– Dyreparken i Kristiansand bruker beacons aktivt, for å drive «crowd control» av kundene som er i parken til enhver tid. Det er verken nyttig for kundene eller Dyreparken at kapasiteten er sprengt på den ene siden av parken, og tom på den andre siden. Med beacons kan Dyreparken kartlegge hvor kundene er, og hvor i parken det er ledig kapasitet. Deretter kan de målrettet sende kundene fra det ene stedet til det andre, slik at de kan betjene kundene på en bedre måte, selge flere produkter, uten at det blir kø og venting for kundene. Det vil også øke kundetilfredsheten.

Smarte speil

– Enda en måte å gjøre handling i fysisk butikk litt mer attraktivt, er å ha «smarte speil» i prøverommene. Disse har et panel du kan interagere med, integrert i speilet. Her kan du sjekke om butikken har en annen størrelse enn du har tatt med i prøverommet, eller hvilket tilbehør som passer til antrekket du har valgt. Dette er teknologi vi kommer til å se mye mer av i fremtiden, spådde Olsen i foredraget sitt.

Future of Retail 2017

Smarte reklamer

Digitalisering av reklamer vil også kunne gi deg et mer tilpasset budskap til akkurat til deg. Jørn presenterte PRONTOTVs bruk av «Smart ads» med Peppes pizza som kunde. Ved å ha et kamera over displayene med Peppes-reklame, kunne de registrere informasjon om hvem som så reklamen, og deretter tilpasse reklamen til vedkommende.

Softwaren bak denne teknologien kartlegger punkter i ansiktet til den som står foran skjermen/reklamen. Fordi kvinner og menn har ulik avstand mellom disse punktene, klarer den å skille mellom hvem som er menn og kvinner. Hvis kamera registrerer at vedkommende foran displayet var kvinne, vil skjermen og budskapet endre seg til å vise bilder og tilbud av pizza og produkter som vanligvis er populære blant kvinner.

Menneskeansikter utvikler seg over tid, og derfor kan man estimere ca hvilken alder personen foran skjermen/reklamen har. Hvis vedkommende er en ung person, kan reklamen vise for eksempel studenttilbud.

Denne typen teknologi, «Anonymous Video Analysis», og måten den ble brukt for Peppes Pizza ble omdiskutert. Videosensorteknologien som ble brukt er ikke i strid med personvernet, blant annet fordi ingen persondata blir lagret, og det er ikke teknologien i seg selv, men uriktig bruk av dataen som kan føre til brudd på personvernet.

PRONTOTV viste en reklame hvor det var eksakt samme tilbud til begge kjønn med Pizzabuffet med Pizza, Dressing og Salat. Den eneste forskjellen de ville teste var om det å ikke vise bilde av salaten til menn gjorde noe utslag (mot en generisk variant). Grunnen til at de ville testen denne hypotesen var at de i samtaler med ansatte i Peppes fikk tilbakemelding om at menn i litt mindre grad spiste salat enn kvinner.

Uansett kan Peppes Pizza glede vise til at ved hjelp av denne typen spesialiserte reklamer, økte de omsetningen med 10%.

– Vi vil gjerne stå på barrikadene for å hjelpe våre kunder å skape bedre og mer relevant reklame. Vi liker derfor å jobbe med slike bedrifter som Peppes Pizza som er fremoverlente og utforskende etter nye markedsføringsmekanismer. Slik som dette pilotprosjektet med bruk av AVA-teknologi som førstemann, uttaler Jørn på ProntoTVs nettsider.

Å tilby en produktopplevelse

– Å benytte seg av digitale løsninger i Retail-verden handler ikke bare om å selge produkter. Det handler om produktopplevelse! understreket Jørn.

– Dette er noe en Nike Store i New York har fått til. I butikken kan du som kunde «prøveløpe» et par joggesko på en tredemølle, som er omkranset av en buet vegg av skjermer, som viser film av Central Park. Så kan du oppleve hvordan det er å løpe med joggeskoene blant kjente omgivelser, uten å engang forlate butikken.

– Å få folk til å ville komme å handle fysisk i butikkene handler også om å kunne tilby forandring. Med digitale skjermer som som store deler av interiøret blir det mye lettere enn å pusse opp og male vegger, fortalte Jørn.

Future of Retail 2017

Internasjonale innspill

På årets seminar deltok også to anerkjente internasjonale akademikere fra Tyskland og Italia:

Prof. Dipl.- Ing. Bernhard Franken 3D Kommunikation Peter Behrens School of Arts, Fachbereich Design, Faculty of Design. Germany. Han holdt foredraget «Spatial Narrative: Storytelling as a strategy for architecture and public space«.

Davide T. Ferrando, Postdoctoral University Assistant at The University of Insbruck, Editor in chief of 011+. Curator. Italy. Davide holdt foredraget «Architecture and Social media as storytelling».

Vår egen Professor Vésma McQuillan holdt foredraget «How Architecture Became a Medium. The Amo Case» som også er en del av boken hennes om OMA/AMO og Pradas samarbeid, som vil utgis i 2018. Boken vil være på pensum for Retail Design-studenter. Vésma står bak seminarkonseptet Future of Retail, og er emneansvarlig dette semestret i»Trend Analysis & Forecasting», for Retail Design.

Seminaret endte med en paneldebatt med alle foredragsholderne fra dagen, Bernhard Franken, Vésma McQuillan, Davide T. Ferrando og Jørn Olsen.

Future of Retail 2017
Vésma McQuillan står bak seminarkonseptet Future of Retail, og holdt foredraget "How Architecture Became a Medium, The AMO Case.
Future of Retail 2017
Fra venstre: Bernhard Franken, Vésma McQuillan, Davide T. Ferrando og Jørn Olsen. Professor Vésma McQuillan underviser på Retail Design og er emneansvarlig i faget Brand Management.

Faglig påfyll for studenter

Future of Retail-seminaret er åpent for alle studenter, og er spesielt populært å delta på for studentene på Retail Design, både for de ferske førsteårsstudenter, og alumni.

– Det er veldig spennende å se hvilke muligheter vi har og hva man kan jobbe med etter studiene. Det er inspirerende og motiverende! Gøy å ha folk fra utlandet som er i bransjen, de har vist oss ting i dag vi ikke har tenkt over før, forteller Tina og Daniel som er førsteårsstudenter på Retail Design.

Faglig påfyll er også viktig for tidligere studenter, som gjerne tar turen tilbake på Future of Retail:

– Jeg vil komme tilbake for å se hva som skjer her på huset og hva bransjen prater om. På Future of Retail-serminarene er det mye bra faglig stoff. Jeg har vært her på de fire foregående seminarene, og dette er akkurat jeg driver med i jobben min i dag! sier Kim André Andersen, som nå jobber som freelance merkevarekonsulent i KTONE, som han selv startet opp.

Femte år med Future of Retail!

Dette er femte gangen Westerdals Oslo ACT inviterer til Future of Retail.

De tidligere seminarene har blant annet omhandlet «Holistic Retail Design» og «Future of Retail: Beyond Sales«.

Seminarene er spesielt populært og interessant for studenter på Retail Design, som du kan lese mer om her.