Westerdals ACT

Hva i huleste er Opplevelsesdesign?

Høres ord som Popsenteret, South by South-West, flash-mob, Elvelangs, pop-up restaurant, Halloween, Tusenfryd, Music Norway, oppdragsfilm og Astrid Lindgrens Värld spennende ut? Jonas fra Opplevelsesdesign gir deg et innblikk i hva du kan glede deg til hvis du fordyper deg i Opplevelsesbasert kommunikasjon!

opplevelsesdesign
Studentprosjekt: Et digert musikkpiano som spiller av forskjellige typer musikk etter hvilken tangent du tråkker på, for å fronte oppdragsgiveren Popsenteret.

Opplevelsesdesign består av både Lysdesign og Opplevelsesbasert kommunikasjon. Lysdesign kan være greit å forstå hva dreier seg om, men hva med Opplevelsesbasert kommunikasjon?

Vi har snakket med fagansvarlig for Opplevelsesbasert kommunikasjon, Jonas Bjälesjö, om hva studentene kan forvente seg å gjøre på studiet. 

Fra events til film

– Innholdet i studiet er fortsatt under utvikling, men baserer seg i stor grad på det gamle studiet Expericence and Event Design, sier Jonas.

Det første fellesåret jobber studentene blant annet med Elvelangs og et stort Halloween-arrangement på skolen. Andre og tredje år er det enda mer fokus på arrangementer, men film er for eksempel også en del av studiet!

– I tredje semester har vi et emne som heter «Oppdragsfilm». Her skal man, i samarbeid med Film og TV-studiet, lage en film som er med på å styrke merkevaren til kunden og opplevelsene de tilbyr, forteller Jonas.

I fjor lagde en av gruppene en oppdragsfilm for Den lille dyrehage. I den møter vi Tobias og avokadoplanten som drar på en reise til regnskogen for å finne familien til planten. Igjennom en interaktiv video kan barneskolelever ta valg som påvirker utfallet i historien.

oppdragsfilm opplevelsesdesign
Fra opptakene av oppdragsfilmen for Den lille dyrehage. Foto: David Berg

Planlegger tur til SXSW

– Hvert semester har vi et kurs som heter Produksjons og prosjektverktøy, der studentene skal jobbe med et praktisk prosjekt. På dette kurset reiser vi ofte ut av landet for å få erfaring med de kulturelle nyansene som man må tenkte på når man holder på med opplevelsesdesign, forteller Jonas.

I fjor var klassen i New York for å promotere norsk musikk i USA. Jonas planlegger å ta den nye Opplevelsesdesign-klassen med til den enorme festivalen SXSW i Austin, Texas. Der spiller rundt 2000 artister på over 100 ulike scener, i tillegg til en stor menge med møter og events. Her vil studentene få en overflod av muligheter til å pønske ut nye vrier på konsertopplevelser.

– Det trenger ikke å bare handle om gjennomføringen av en konsert. En opplevelsesdesigner skal kunne skape oppmerksomhet rundt en band i forkant av en konsert også, sier Jonas.

SXSW
SXSW. Foto: Mats Bjerde

Ekspert på festivaler

– Mitt spesialfelt er musikkfestivaler. Gjennom mange års erfaring har jeg snakket med veldig mange festivalarrangører. Deres fokus har tidligere vært på scene og lys, men det finnes så utrolig mye mer man kan gjøre som forsterker opplevelsen på ulike måter, sier Jonas.

Akkurat her finnes det et stort arbeidsmarked, mener han. Jonas er blant annet medforfatter av boka «Made in Sweden – Studies in Popular Music», som handler om den svenske festivalkulturens utvikling fra 1980-tallet og fram til i dag. Han har også gode kontakter høyt oppe i SXSW-systemet og har troa på at et samarbeid skal komme på plass.

– Hvis vi kan få inn en gjeng med studenter som kan gjøre SXSW til en enda heftigere opplevelse, så synes arrangørene at det er helt strålende! sier Jonas, som selv har vært på festivalen i 15-20 år.

Om turen går til SXSW vil eksamen i emnet Produksjons og prosjektverktøy bli gjennomføringen av et live-event under festivalen.

SXSW

SXSW i Austin, Texas. Foto: Mats Bjerde

SXSW

Konsert på SXSW. Foto: Mats Bjerde

SXSW

Et band fra Grønland på SXSW. Foto: Mats Bjerde

SXSW

Et svensk band viser seg fram på SXSW. Foto: Jonas Bjälesjö

SXSW

Jonas Bjälesjö er med i en paneldebatt på SXSW, sammen med blant annet Dennis Lyxzén fra Refused.

Fornøyelsesparker og musikkpromo

Det kan kanskje også bli aktuelt med en tur til fornøyelsesparken Astrid Lindgrens Värld, da slike parker også er en arena der opplevelsesdesigneren er særlig viktig.

– Om det blir studietur dit kan det bli aktuelt å jobbe med konseptutvikling rundt opptredenene til skuespillerene i parken og planlegging av opplevelser rundt Villa Villekulla, Lønneberget og andre kjente steder fra Lindgrens verden, sier Jonas.

Et eksamensprosjekt har tidligere vært å promotere norsk musikk for Music Norway i Berlin! Studentene løste dette blant annet med å bruke karakteristiske dyr fra Norge, både todimensjonalt og tredimensjonalt ved hjelp av kostymer. Som en del av et live-event vandret de rundt i Berlins urbane byrom med kostymer av blant annet ulv, bukk og lundefugl.

opplevelsesdesign
Fra eksamensprosjektet med Music Norway i Berlin.

Turisme, museum og flash-mobs

Opplevelsesbasert kommunikasjon kan også dreie seg om så mye mer enn festivaler og fornøyelsesparker.

– Det kan være planlegging av pop-up restauranter og flash mobs. Det kan være design av messer og museum. Det kan dreie seg om reiseliv og turisme. Vi har for eksempel en student nå som skriver om film-turisme. Folk vil reise til steder de har lest om i romaner og sett på film. Hvordan kan man tilrettelegge rundt slike steder for å forbedre opplevelsen til de som reiser dit, og dermed øke turismen til stedet? spør Jonas.

Mulighetene er mange. Det som er sikkert er at de som studerer Opplevelsesdesign ikke kommer til å kjede seg!

 

Les også hva fagansvarlig Jannicke Johansen sier om Opplevelsesbasert kommunikasjon.