Westerdals

Hvordan er det ideelle kreative samarbeidet? Prosessen har svaret.

Thea Sofie Loch Næss og Eline Grødal ville øke bevisstheten rundt kommunikasjon under et kreativt samarbeid. Podcasten de lagde om temaet gikk rett inn på topp ti-listen på iTunes.

Prosessen podcast
Fra venstre: Thea Sofie Loch Næss og Eline Grødal

Thea og Eline er begge skuespillere, og Eline fullførte akkurat bachelorgraden sin i Skuespill på Westerdals Oslo ACT i vår. De er nysgjerrige på faget sitt og det som har med kreativitet å gjøre generelt. I podcasten intervjuer de kjente skuespillere og regissører i Norge for å høre om hva de tenker er det ideelle samarbeidet. De ønsker å stille spørsmål som utfordrer både gjestene og lytterne til å tenke over hva de bidrar med i en kreativ prosess.

– Vi valgte å lage podcast om dette temaet fordi vi er nysgjerrige på hvordan man bør samarbeide for å skape god dynamikk under en kreativ prosess. Vi vil bidra til økt bevissthet rundt kommunikasjon mellom skuespiller og regissør. Kanskje denne plattformen kan være et sted å dele erfaringer og diskutere med de anerkjente gjestene, forteller Eline.

– Vi var veldig spente på reaksjonen podcasten ville få. Vi ble overveldet av tilbakemeldingene og antall lyttere, forteller Eline.

Prosessen podcast
Fra venstre: Thea Sofie Loch Næss og Eline Grødal

Erfaringsutveksling med kjente gjester

– Vi er nysgjerrige på om gjestene våre har noen morsomme erfaringer, eller utfordrende opplevelser hvor de lærte mye. Det er interessant å gå i dybden av hvor ulike vi mennesker er og hvilke behov vi har på arbeidsplassen, sier Eline.

I den første episoden får de besøk av regissøren Eirik Svensson som blant annet står bak «En som deg», «Natt til 17.», «Harajuku», og «Unge Lovende». I tillegg har de besøk av skuespiller Anders Danielsen Lie som du kan se i «Oslo 31. august», «Nobel» og som for tiden er aktuell med teaterstykket «Close» på Oslo Nye Teater.

Episoden handler om samarbeidet mellom skuespiller og regissør under en innspilling av en film eller prøveperioden på et teaterstykke. Sammen forsøker de å bli klokere på hva god kommunikasjon er, og hvorfor det er viktig i en kreativ prosess.

– Fra Westerdals Oslo ACT til proff pod, hvordan har det gått?

– Jeg synes Westerdals Oslo ACT har forberedt meg på å jobbe selvstendig. Utdanningen har trent meg i å gå i dybden av meg selv som menneske, og på den måten gå i dybden av hva det vil si å være en skuespiller, forteller Eline.

I løpet av studietiden har hun vært på utveksling i München, jobbet praktisk og tverrfaglig med andre studenter, og spilt i kortfilmen «Fuglehjerter», som vant Gullstolen i Grimstad i 2016. De tre årene på Westerdals Oslo ACT har rett og slett vært tre gode år med forberedelse til hverdagen som skuespiller:

– Man lærer i et vanvittig høyt tempo når man er ute og jobber, spesielt innenfor film og tv. Man må tilpasse seg raskt, og det er ikke alltid rom for å få oppfølging. Heldigvis er det mange gode mennesker rundt deg som er med på å bygge et stort fellesskap, og jeg fant mye trygghet i gode kollegaer. Det er utrolig gøy å drive med det jeg har studert i tre år, å få lov til å utfolde meg. Jeg føler meg så takknemlig, forteller Eline.

Eline kan allerede vise til å ha jobbet med flere produksjoner, som TV-seriene «Match», «På fylla» og kortfilmen «Fuglehjerter». Thea har spilt i spillefilmene «Natt til 17.», «Birkebeinerne», TV-serien «Costa Del Kongsvik».

Prosessen podcast

Lærer av de beste

– Vi var utrolig heldige med våre lærere og undervisere, som ofte er regissører og skuespillere hentet inn fra de store scenene rundt omkring i verden, i tillegg til Norge. Det beste med å studere på Westerdals Oslo ACT er Piotrek! Han har så stort nettverk av aktuelle og dyktige skuespillere og regissører som reiser til Norge kun for å undervisere oss. Han har også vært med på å gjøre det mulig for oss å dra på utveksling. I München fikk jeg blant annet tilgang til privattimer med dyktige sangpedagoger, og jeg spilte Shakespeare på tysk og engelsk, sier Eline.

– I tillegg er det en utrolig luksus på høyskolen å samarbeide på tvers av linjene med studenter som senere vil bli våre kollegaer. Jeg fikk for eksempel sjansen til å spille i en bachelorfilm da jeg gikk i første klasse.

I podden er det gjestene som står i fokus. Men, Thea og Eline får likevel bruk for egne erfaringer som unge skuespillere når de intervjuer gjestene. De ser for seg å etterhvert utvide, slik at de også kan snakke om andre kreative samarbeid.

– Hvem burde høre på Prosessen?

– Podcasten passer for alle som er interessert i kreativt samarbeid. Også de som er spesielt interessert i å lytte til erfarne skuespillere og regissører som snakker om deres arbeidsmetoder og erfaringer i løpet av karrieren sin.

– Hvem er drømmegjestene?

– Vi har en lang liste med gjester vi kunne tenke oss, men det vil forbli en overraskelse inntil videre, forklarer Eline hemmelighetsfullt.

Inntil videre ser det ut til at flere der ute nyter av Prosessen. God lytting!

Prosessen podcast