Westerdals ACT

Lager visuelt soundtrack til moteshow

På oppdrag fra Varnergruppen skal andreårsstudentene på Retail design være med på å skape blest om nye konseptet «Days Like This«.

Fréderic Sanchez på Westerdals Oslo ACT, Retail design

Studentene har fått eksperthjelp av franskmannen Frédric Sanchez, som er best kjent for sitt arbeid med motebransjen. Han lager blant annet lydinstallasjoner og musikk til moteshow, og kombinerer ofte bruk av bilder og lyd.

Fréderic lang fartstid i motebransjen, og har blant annet jobbet med store navn som Dior, Miu Miu, Calvin Klein, Roberto Cavalli, Sonya Rykiel – the list goes on!

Forteller en historie gjennom bilder og lyd

Studentene skal skape et visuelt soundtrack til et moteshow, for kleskjeden Days Like This. Det nye kleskonseptet er skapt av kvinner og for kvinner – som er glad i mote, smil og glede.

Men, hvordan formidler man det til de potensielle kundene uten å bruke akkurat disse ordene?

En av gruppene Fréderic og Vesma gir tilbakemelding til har fokusert på det nordiske uttrykket når de har laget en film der norske trær og skog er fremtredende.

– The film is great! It´s focused, and goes with the idea of purity and nature, skryter Frédric.

– Just be aware of the music, that it doesn´t give too much «spa-feeling»!

Studentene ler, og er enige i tilbakemeldingen de får.

Fréderic Sanchez på Westerdals Oslo ACT, Retail design
Fra venstre: Vanessa, Stine, Fréderic, Vesma og Hannah.

– Hvorfor kombinere lyd med mote?

– Sound is a sense. Like perfume. In a way, sound is mental, can influence people a lot. It can influence the way you perceive an image or a meaning. By working with sound, you can actually change and manipulate people, and how they view for example an image. I have always tried to make sound interesting and use it to deliver a message, forteller Fréderic.

Fréderik samarbeider vanligvis med anerkjente designere over hele verden, men er fortsatt imponert over hva studentene på Retail design har fått til i løpet av disse to dagene:

– The students have done very well, their work is of high quality, and they have achieved a lot already.

– Det har vært veldig spennende, og litt annerledes å ha Fréderic som gjesteforeleser. Et friskt pust på Retail design, rett og slett, forteller Vanessa på gruppen.

– Jeg visste godt hvem Frederic var fra før, og har fulgt han og arbeidet hans på Instagram en stund. Det er veldig gøy å ha Brand Communication-faget, fordi Vesma stadig vekk får inn anerkjente gjesteforelesere, forteller Hannah.

– Det var veldig gøy i går, da vi fikk se filmene han har laget tidligere. Det er imponerende, han har jo for eksempel jobbet for Prada siden 1990! sier Stine.

Fréderic Sanchez på Westerdals Oslo ACT, Retail design