Westerdals ACT

Masterclass med Lido!

Peder Losnegård, bedre kjent som Lido, var på eksklusivt besøk på campus Fjerdingen! Han fortalte studentene alt om musikkproduksjonstilværelsen i LA, hvordan det er å jobbe i studio med popstjerner og veien fra Haugesund til Hollywood.

Lido på Westerdals Oslo ACT

Lido var i Oslo for å spille på Kongen og Dronningens 80-årsdag. Peder stakk heldigvis innom for å ha en  masterclass, spesielt for Populærmusikkstudentene. I samtale med programansvarlig for studiet Audun Molde, fikk studentene innblikk i hvordan det er å være musikkprodusent i USA.

 – La oss begynne der det startet: MGP Jr?

– Ja, jeg håpet vi skulle snakke om det! sier Lido halvironisk og alle studentene på rom 308 på Fjerdingen ler.

Selv om det var på Melodi Grand Prix Junior det hele startet. Lido Lido fra Haugesund har nå blitt kun Lido, som bor i Hollywood. Han er signet av Universal, og har på få år fått en haug med priser: blant annet årets nykommer (2012), Spellemannspriser og til og med en innovatørpris.

– Innovatørprisen ja, det stemmer det! Hadde jeg nesten glemt. Jeg tror det var fordi jeg var utrolig aktiv på Twitter, brukte Q&As med fans, livestreamet og lagde musikk interaktivt med lytterne. Dette var tross alt i 2011, så da fikk jeg en pris for markedsføringsinnovasjon!

Tb til 2011

Vi får høre den seks år gamle hiten «Different», og et smil er å finne hos alle i auditoriet, og det største smilet har Lido selv.

– Den sangen har jeg ikke hørt på evigheter! Og jeg angrer så mye på at jeg lagde den introen der… Det var 20 lange sekunder stillhet på radioen før sangen virkelig starter, ler Lido.

«Different» ble den mest spilte låten på NRK P3 da den kom ut.

Etterhvert ble Peder «drittlei av å spille popmusikk som Lido Lido», og begynte å lage klubbmusikk. Han er aktiv bruker av lyddistribusjonsplattformen Soundcloud, med god grunn. Der har musikken hans flere ganger har blitt plukket opp av andre store produsenter. Flere samarbeidspartnere har også tatt kontakt med nordmannen etter å ha hørt musikken hans der.

Etterhvert begynte ballen å rulle, og Lido ble til og med booket på den prestisjetunge festivalen South by South West for to år siden. Peder ler når han tenker tilbake på at han da måtte spille hele 14 konserter på kun tre dager.

Lido på Westerdals Oslo ACT

Hver låt er en baby

Lido skiller seg ut fra mange andre produsenter i LA, fordi han alltid jobber for å skape kvalitet, og ikke kvantitet.

– Jeg bor i LA og er bleikere enn alle i dette rommet! Altså, jeg jobber veldig mye. Mange låtskrivere og produsenter tenker samlebånd når de lager låter, fordi mye ender opp med å ikke bli gitt ut uansett. Bare rundt 50% av musikken jeg lager blir faktisk gitt ut. Men, jeg jobber mye og behandler hver eneste låt jeg lager som en baby. Det merker de jeg jobber sammen med også.

– Finn din særegenhet

Lido forsikrer studentene om at det finnes mye dårlig musikk der ute. For å bli lagt merke til og husket i mylderet av både dårlig og bra musikk, må man finne sin særegenhet. Da kan man skille seg ut fra mengden. Selv er han verken i kategorien ren popartist eller key board-artist, men en produsent som godt kan spille instrumenter selv. I musikkmiljøet hjemme i Los Angeles har han også blitt kjent som «hvitingen som kan mye om gospel».

– Det er veldig forvirrende for amerikanere at jeg ikke kan puttes i én bås. De vil gjerne spesialisere seg i én ting og bli best i det, det er ikke sånn jeg holder på. Jeg kan for eksempel sitte i studio å være produsent, og i det neste øyeblikket kan jeg jamme på pianoet. Da blir amerikanerne veldig forvirret. En produsent skal ikke kunne spille piano, liksom!

Lido forteller at han nå også har begynt å ta «vocal-classes», som har åpnet en helt ny verden for han musikalsk. Han anbefaler alle studentene å gjøre det samme. Lido får coaching av Jason Catron, som holdt masterclass forrige semester for studentene på Populærmusikk.

https://www.westerdals.no/?post_type=article&p=27423&preview=true
Multitalentet Peder har ingen problemer med å jamme litt på piano.

En moderne musikkprodusent

Lido forteller at den tradisjonelle produsentrollen har gått ut på å lage musikk. Hans egen hverdag innebærer mer enn bare det.

– Som produsent i dag må du være den som får musikken til å skje, du må sørge for at de bra låtene skjer. Du må få artisten til å føle seg komfortabel i studio, og sette den sammen med de riktige låtskrivere. Du må også passe på at forholdet til plateselskapene vedlikeholdes og at de husker deg og låtene dine. Å være produsent handler ikke nødvendigvis om å ha de riktige trommelydene.

Så, hvordan få en karriere i LA?

Lido forteller om kulturforskjellene han opplever i LA, som er så utenkelige for de norske studentene at det tvinger frem latter. Han forteller for eksempel om rapperne han har jobbet med, som stort sett bare vil lage musikk og drive business med sine egne venner og familie. I tillegg til popstjerner som ikke dukker opp i studio før plateselskapet har observert Lido i studio minst et par dager først.

For å få praksisplass, jobb eller en fot innenfor et plateselskap må man stort sett «søke jobbe som kaffekoker». Det er faktisk slik det fungerer, bekrefter Lido. Men det er også der sjansene kommer. Man blir kanskje kompis med en kollega eller produsent der som kan høre på musikken din, som kanskje liker den, og kan gi den videre til riktig person. Det lønner seg å være litt tøff, og vise frem musikken sin med en gang muligheten byr seg, sier Lido.

– Mitt beste tips er å være litt frempå, jobbe hardt, og tørre å si meningene dine selv om du er i studio med proffe folk du ser opp til. Og ikke minst, vis folk musikken din – stjel AUX-kabelen når du kan!

Helt til slutt fikk studentene en tyvlytt på Lidos sin neste utgivelse, som kommer i slutten av mai. Hint: 100% årets sommerhit.

Rektor Tine, Lido og Audun.
Lido på Westerdals Oslo ACT
Lido på omvisning i U2 på Fjerdingen, med programansvarlig for Populærmusikk Audun Molde.