Westerdals ACT

– Ensomme genier kan jobbe i flokk

Vulkan: Vi er på generalprøve for Litterær Festival. Tekst og skribent-studentene benker seg i auditoriet med matbokser, solbriller, snusbokser og vannflasker. Og tekster. Korte, lange, alvorlige, morsomme, overraskende – på laptop, smarttelefon og papir.

Følg Litterær Festival på instagram @littfestival

Det summer i auditoriet

Førsteårsstudentene har tatt plass på amfiet. Maren E. Granrud er en av to studenter med regiansvar for arrangementet Litterær Festival. Nå skriver hun dagens kjøreplan på tavla så alle kan se.

– Vi kjører gjennom og ser hvordan det går. Først er det Ida, og så …
– Skal vi ha gjennomgang av fellesnummerne også? spør noen i salen.
– Ikke i dag, sier Maren og skriver ned resten av navnene i riktig rekkefølge.

Følg Litterær Festival på Instagram @littfestival

Litterær Festival: Kunstorientert tekst møter publikum

Tirsdag 9. og onsdag 10. mai sitter det invitert publikum i salen: Forlagsfolk, dramatikere, potensielle oppdragsgivere, familie og venner. På dagens generalprøve er det bare klassen, men det kan være nervepirrende nok. Alle 31 skal opp på scenen og lese hver sin kunstorienterte tekst. Ida, som er første kvinne ut, sitter klar på en stol. Hun finner fram teksten på telefonen sin, venter på at klassen skal roe seg.

Framføring er en viktig del

– En viktig del av det å skrive her hos oss er framføringa, forteller Bård Torgersen på telefon noen dager før generalprøven. Torgersen er forfatter og førstelektor ved Tekst og skribent, og er opptatt av at noe skal stå på spill, både i teksten, og i framføringen av den.

– Det å stå opp og framføre en tekst er viktig, tekst er ikke bare trykt tekst. Litterær Festival er en sentral del av det – studentene skal klare å publisere når de kommer ut herfra, de skal ha en erfaring med å gjøre alt sjøl: skrive, finne et sted, rekkefølge, innpakning, skolen bestemmer ikke noe av det. Det eneste er at vi prøver å presse dem til å ta sjanser, til å gjøre ting de kanskje ikke tør, forteller Bård. Han fortsetter.

– Og så har vi jo gjort veldig mange ting i forkant. Mange forskjellige øvelser i å skrive og øvelser i å framføre.

Følg Litterær Festival 2017 på Instagram @littfestival

Best uten mikrofon

I auditoriet på Vulkan legger Maren siste hånd på kjøreplanen.

– Da begynner vi, sier Maren.
– Da begynner jeg, sier Ida.
– Er det mikrofon her? spør en i salen.
– Ja, men det er bedre uten, sier Bård Torgersen. Forfatter og veileder Fredrik Høyer nikker.
– Det er egentlig en ‘blessing in disguise’ at dere ikke har mikrofon. Dette er et amfi, publikum hører deg om du hvisker, sier Fredrik.
– Med mindre dere trenger mikrofon til å skape en bestemt effekt, er det best å framføre uten, tilføyer Bård.

Spoken word, vaskemaskin-slam og kjønnsidentitet

Uten mikrofon begynner Ida å lese, og summingen i salen opphører umiddelbart. Stemmen er høy nok, og det er umulig å ikke bli berørt av kortprosateksten hennes, der en av jeg-personens nærmeste har selvmordstanker. Det er stille i noen sekunder før applausen runger i auditoriet. Generalprøven til Litterær Festival er i gang.

Petter er nestemann ut.
– Jeg skal egentlig ha musikk til, men kjører gjennom uten nå.

Han står støtt, leser uten manus. Rytmen og vendingene i spoken word-framføringen overrasker publikum.

Du ville ikke stjålet en bil, ikke en veske, ikke en tv –
nei du ville nok ikke stjålet en film,
men vi kunne låne

og glemme å levere?

Etter Petter leser Tara en tekst om en 8-årings skambelagte kjønnsidentitet. Etter Tara kommer Anniken, som fremfører med stor tilstedeværelse og høster mye latter for sin 99-problemer-og-alle-er-deg-vaskemaskin-slam. Etter Anniken kommer Jens med en klok og billedlig tekst om selvfremstilling, sannheter og digitale ekkokamre. Etter Jens presenterer Tina en elegant metafiksjonstekst om skriving, der jeg-personen bestiger en tekstuell motbakke.

Regissørene Mathilde og Maren forteller hva publikum kan glede seg til!

 

Kollektiv tekst over to kvelder

– Vi tenker at tekst kan oppstå i relasjon med helt andre ting, andre mennesker, andre uttrykk, at det ikke behøver være lukka, det kan være mer åpent. Vi tror at ensomme genier kan jobbe i flokk. Selv om det er motsetningsfullt tror vi at skrivere fint kan jobbe sammen med andre. At de vokser på det. Det er det dette arrangementet handler om, hvert enkelt individ, og hele gruppa, hver enkelt tekst, og den store kollektive teksten disse to kveldene er, avslutter Bård.

9. og 10. mai kan du se og høre selv.
Litterær Festival finner sted på Deichmanske hovedbibliotek. Dørene åpner kl. 19 begge dager, programmet starter kl. 19.30.

Se Facebook-arrangementet her.

Sjekk ut @littfestival på Instagram.

Forfatterne/Tekst og skribent 1 er:
Andreas Reite, Anne Sofie Bangor, Anniken Holmsen, Caroline Macri, Edvard S. Skodvin,  Herman Arneberg Johnsen, Hilde G. Andersen, Håvard Røsæg, Ida Helene Randa Johansen, Ingrid Moholt Waaler, Ingrid Serine Hvidsten, Ivar Olai Ytrebø, Jens Karlsen, Julie Kielland, Jørgen Konradsen, Maren E. Granrud (regi), Marte Fillan, Martine Østrem, Mathilde Moen Wathne (regi), Mellina Villanueva, Morten Brørby Sandvik, Nora Bryde Gjertsen, Peder Lundh, Petter Nøss, Sofie Skogstrøm, Sondre Aanerud, Sophie de Rohan Birkeland, Stian Taknes Eriksen, Tara Reinertsen, Tina Mathisen Odden, Vilde Heldal.

Programmet viser bredde, dybde, talent og mot. Litterær Festival består av 31 studenter med hver sine tekster. Sammen skaper de en tekst som er mer enn bare bokstaver på skjerm eller papir.