Westerdals

Studenter til prestisjetung musikkonkurranse

Fire studenter fra Musikkproduksjon deltar i AES Student Recording Competition 21.-23. mai 2017

Hans Christian Buschmann, Torstein Stiland Strand, Mari Lysgaard og Rolf Olav Riddervold er plukket ut til å forsvare skolens internasjonale ære. 20.- 23. mai møter de studenter fra hele verden i Berlin for å konkurrere om internasjonalt anerkjente utmerkelser innen musikkproduksjon.

– Alle som driver med opptak og musikkproduksjon vet veldig godt hva denne konkurransen er. Det er stort!, forteller Mari Lysgaard, en av studentene som får reise til Berlin.

Klassen konkurrerte om nominasjonene

– Alle i Musikkproduksjon-klassen har levert inn sine bidrag, og så har kollegiet her hos oss valgt ut det vi synes er godt. I år stiller vi med gode bidrag i kategoriene Traditional Acoustic Recording og Traditional Studio Recording, forteller Tore Teigland, professor i Musikkproduksjon ved Westerdals Oslo ACT.

Luftig og leken cover av cover

– Hans Christian og jeg deltar med låta «Latch» av bandet Disclosure. Men det er Sam Smith sin cover av Latch som vi har covret, så dette er en cover av en cover. Det er en luftig, leken og fin cover av en allerede fin låt. Så dette er en tribute til den låten. Alle musikerne på opptaket unntatt én er fra Populærmusikk her ved Westerdals Oslo ACT, sier Torstein Stiland Strand. Sammen med Hans Christian Buschmann deltar han i kategorien Traditional Studio Recording.

Oslo Domkor og Barokkanerne

– Rolf Olav og jeg er med i en helt annen kategori, som er Traditional Acoustic Recording, forteller Mari Lysgaard. Konkurransebidraget vårt er fra den første delen av bacheloroppgaven vår. Vi gjorde opptak av Oslo Domkor og en gruppe som heter Barokkanerne i Oslo Domkirke. Det er klassisk musikk, så det blir litt annerledes, sier Mari.

– Det er ganske storslagent.

– Dynamisk og kraftig, tilføyer Rolf Olav Riddervold. – Massivt.

Mari nikker.

– Det er jo et digert kor og masse musikere.

En rekke talenter fra Musikkproduksjon

Flere studenter fra Musikkproduksjon har gjort seg bemerket i AES-konkurransen tidligere år. I 2015 vant daværende student Sondre Forselv gull i kategorien Traditional Studio Recording. Medstudentene Synne Stenersen og William Dahl vant sølv i kategorien Traditional Acoustic Recording. Ingen vant gull. Nå håper Hans Christian, Torstein, Mari og Rolf Olav på edelt metall i Berlin.

Føler på presset

– Det vil være litt kjedelig å reise dit og ikke få en pris, sier Hans Christian.

– Det har jo vært veldig mange fra Musikkproduksjon som har tatt priser der. Og det er vanskelig å få gull, sier Mari.

– Det er veldig høye krav, ja, nikker Torstein.

– Det er jo litt press da, når det har vært folk som har vunnet så mange år på rad tidligere. Man har jo utrolig lyst til å vinne. Men bare det å komme dit er jo stort, understreker Mari.

Prisene henger høyt

Studentbidragene vurderes etter profesjonelle standarder. Et gull betyr at opptaket vurderes som kunstnerisk og teknisk ekstraordinært etter profesjonelle standarder, og at det er prisverdig i markedet som en kommersiell utgivelse. Sølv kan deles ut til en helt utmerket produksjon, og bronse deles kun ut til bidrag med veldig høy kvalitet. I tillegg kan det deles ut Honorable Mention til bidrag som etter profesjonelle standarder er gode, og viser arbeidet til en talentfull ingeniør.

Å vinne betyr mye

– Å vinne betyr veldig mye, egentlig, for da får du rett og slett et papir på at du har fått anerkjennelse for noe du har gjort, sier Hans Christian.

De andre er enige.

– Og så har det generelt veldig mye å si for jobb senere, og blant lydteknikere og alt mulig. Det er liksom…, Begynner Mari

– Det er stor stas, fullfører Rolf Olav.

– Alle som driver profesjonelt med musikk har hørt om AES, sier Torstein.

– Alle som driver med opptak og musikkproduksjon vet veldig godt hva denne konkurransen er og går ut på. Det er stort, oppsummerer Mari.

Nervepirrende utvelgelsesprosess

Studentene reiser til Berlin uten å vite hvordan det går der. Først velges det ut noen få finalister.

– Før konferansen plukkes det ut en shortlist på 3-4 bidrag i hver kategori. Disse annonseres på første konkurransedag ved et Student Assembly. Finalistene presenterer bidragene sine i storsalen, og bidragene spilles deretter i sin helhet for åpen sal. Dommerpanelet, som består av topp profesjonelle fra hele verden, stiller spørsmål og gir feedback til produksjonen. Konferansen avsluttes med prestisjetung prisutdeling, forteller professor Teigland ved Musikkproduksjon på Westerdals Oslo ACT.

– Hvis de plukker ut tre stykker, kan alle tre få gull.

Vi ønsker Hans Christian, Torstein, Mari og Rolf Olav lykke til i Berlin!

AES: Snart 150 år med høy lydstandard

Audio Engineering Society (AES) ble grunnlagt i USA i 1948 og er det eneste profesjonelle nettverket som utelukkende er viet til lyd og lydteknologi. Interesseorganisasjonen samler lydingeniører, lyddesignere, kunstnere, forskere og studenter fra hele verden. Konferansen arrangeres i forskjellige byer fra år til år, og årets AES Convention i Berlin er nummer 142 i rekken.