Westerdals ACT

Reisebrev fra Kypros

Sammen tre andre norske kulturentusiaster, dro jeg til Limassol på Kypros 23.-27. november 2017 for å være med på kurs i prosjektledelse av musikk og kultur, forteller Helene Waage i dette reisebrevet.

Gjennom den norske organisasjonen JM Norway fikk jeg muligheten til å reise til varmere strøk for å delta på et internasjonalt seminar. Seminaret er et initiativ fra Euro Arab Youth Music Center og har fått navnet “Cyprus in Action”. Dette seminarprosjektet sponses av JM International, Epilogi Cultural Movement og Det Arabiske Akademiet for Musikk.

Sosialisering

Første del av dagen den 23. ble brukt til innsjekk, matønsker for de neste dagene og bli-kjent-gjennom-navn-leker. Sistnevnte var overraskende vanskelig, da deltakerne kom fra alle både Europa og noen arabiske land. Navnene som skulle huskes var på langt nær like lett å uttale som; Lisa, Per, Nina eller Espen. En navnelek, som alltid kun har vært en lek; ble til 30 minutter med stress, asynkrone skarrelyder og heldigvis mye latter.

Kurs

Kursene ble holdt i et museum, med en nydelig hage på utsiden. Denne var veldig god å tilbringe vår timelange lunsj i. I løpet av dagen, som varte fra 09:00-17:00 ble det holdt foredrag av prosjektledelse, hva en prosjektleder er, styringsverktøy og markedsføring. Innimellom disse foredragene hadde vi gode diskusjoner om alt fra hvilke problemstillinger som finnes i kulturlivet i våre respektive land, til hvilke kulturforskjeller er de som faktisk finnes og gjør det vanskelig å skulle tilpasse seg en ny kultur, i et nytt land.

For meg, som går sisteåret ved prosjektledelse for kunst og kreativ næring var det mest ”gammelt nytt” som ble formidlet under de ulike foredragene. Det hele bar preg av den store variasjonen som var i gruppen. Noen av oss var viderekommen og hadde jobbet med prosjekter innen kultur, mens mange var musikere som skulle lære seg å utvikle prosjekt. Til tross for at det meste som ble undervist på seminar var kjent stoff, lærte jeg mye nyttig i dialog med de andre deltakerne.

Reisen

Min ferd lot meg oppdage en variasjon av flyplasser jeg aldri hadde besøkt tidligere. Flyruten min gikk fra Bergen-Berlin-Bucharesti-Larnaca, en tur som inneholdt både stress, venting, uoversiktlighet, uvennlige mennesker og en liten sprint på oppløpssiden. I Bucharesti fikk jeg kontakt med den andre norske jenten som skulle være med; Emilie, også fra PRO på WOACT. Etter en god matbit kom vi også i kontakt med de to siste deltakerne fra Norge, som tilfeldigvis satt på bordet rett bak meg. Sammen tok vi siste flyet for dagen og kom frem til Limassol, Kypros kl 03:30.

Turen tilbake var også noe kronglete. I motsetning til turen nedover, var returen preget av lite stress og mye venting. Turen gikk fra Larnaca-Athen-Budapest-Bergen. Med en 6 timers flybytte i Athen ble det god tid til å utforske nye konspirasjonsteorier med podcast på øret. På neste flyplass, Budapest, ble tiden brukt til å shoppe godteri og gaver på Tax-free. Vi landet på Flesland, Bergen før beregnet tid, klokken 21:40 mandagskveld. En kald, blakk og mer kunnskapsrik jente kjørte hjem og tenkte på alle de fantastiske prosjektene som ville produseres i løpet av de neste årene.