Westerdals

Studiet som overgår de høye forventningene

I fjor startet vi et bransjeutviklet bachelorprogram i Visual Effects. I høst begynner kull nummer to, og studentene kan forvente seg en kreativ og sosial studiehverdag med bransjens beste folk som veiledere – samt en åpen dør rett inn i VFX-bransjen!

 

– En mulighet man ikke får andre steder

– Det at vi får jobbe med de som er høyest oppe i bransjen med Visual Effects, det er helt sinnsykt! De vet hvordan de skal lære oss til å bli de beste når vi går ut herfra. Og de vet hvordan de skal sikre oss jobber når vi kommer ut. Det er en mulighet man ikke får andre steder, sier Silje Antonsen.

– Studiet står til forventningene og veldig mye mer! Til de som spør må jeg helt ærlig si at det ble slik jeg håpet – og ekstremt mye bedre! sier Markus Eiken.

– Jeg er helt enig! sier Lars Henrik Knapper Lunde.

– Og vi er så heldige som akkurat har fått et helt splitter nytt green screen-rom, så det er (nesten) ingen grenser for hva vi kan lage! sier Andrea Hansen.

Alle fire går i tidenes første Visual Effects-klasse på Westerdals Oslo ACT. Til høsten skal de endelig få flere medstudenter, når studieprogrammets andre kull skal starte.

vfx

Lars Henrik Knapper Lunde og Markus Eiken synes Visual Effects-studiet overgår deres forventninger – selv om forventingene var høye!

vfx

Her jobber de med VFX til et samarbeidsprosjekt med Film og TV

vfx

Originalbilde

vfx

Her har Markus lagt på fulger, laget av 3D-grafikk-studentene

vfx

Og bytta ut himmelen til solnedgang

Anbefaler å søke

– Når jeg har sett dårlige visuelle effekter på film og TV har det kriblet etter å kunne fikse det og gjøre det bedre, og nå har jeg faktisk muligheten til lære meg å gjøre akkurat det. Jeg synes nesten det virket litt for godt til å være sant at dette studiet startet opp akkurat når jeg skulle søke på skoler, og det var enda bedre når jeg faktisk fikk beskjed om at jeg hadde kommet inn, sier Andrea.

Studentene anbefaler andre kreative sjeler på det varmeste å søke Visual Effects.

– Hvis du liker å se «behind the scenes»-videoer, der man for eksempel ser hvordan man lager de skapningene som ikke finnes i virkeligheten, er det ingen tvil om at du må prøve å søke her! sier Markus.

– Det blir en hobby som du får lov til å jobbe med, sier han.

– Utrolig bra klassemiljø

Bortsett fra det faglige, så skryter de også veldig av klassemiljøet.

– Vi tar veldig godt vare på hverandre og alle har blitt en stor gjeng, sier Silje.

Neste år skal de på klassetur til California for å besøke de store filmstudioene, og se med egne øyne hvordan de store Hollywood-filmene blir skapt.

 

Monsterspesialist

Bachelorprogrammet i Visual Effects startet opp i fjor høst, og er utviklet av bransjen selv for å utdanne de folkene som de trenger. Programansvarlig Hans Gunnar Brekke flyttet tilbake til Norge i 2015 for å utvikle bachelorprogrammet, etter mange år i filmbransjen i utlandet.

– Jeg flyttet hjem etter 18 år i utlandet. Der tok jeg min utdannelse, jobbet på VFX-prosjekter, samt drev med undervisning og forelesninger. De to siste årene var jeg i New Zealand og jobbet for Peter Jacksons selskap, Weta Digital. Der jobbet jeg på prosjekter som Hobbitfilmene og Planet of the Apes, forteller den suksessfulle effektmakeren, som også har jobbet på store, internasjonale produksjoner som Twilight, Cloverfield, og Disneyfilmen Enchanted.

Hans Gunnar er kjent og respektert internasjonalt blant de som jobber med film og spesialeffekter, og han er i verdenstoppen innenfor sitt spesialfelt: monstre og rare skapninger!

– Mens jeg var i San Francisco fikk jeg et internship hos spillutviklingsselskapet Massive Black. Etter endt praksis ble jeg tilbudt fulltidsjobb og bestemte meg for å vie årene fremover til VFX-monstre og creatures, forteller han.

Hos Weta Digital på New Zealand var han blant annet med på å utvikle selveste Smaug, og mange av de store filmsekvensene i The Hobbit: Battle of Five Armies.

Møt programansvarlig Hans Gunnar Brekke
Postere fra noen av filmene som Hans Gunnar har jobbet på.

Oscar for Jungelboken

I fjor vant Hans Gunnar og teamet hans en Oscar for ‘Best visual effects’ på Jungelboken, der Hans Gunnar jobbet som senior animator. Der var han ansvarlig for den lange og viktige sekvensen om kong Louie.

– Det er scenen som strekker seg helt fra der Mowgli blir kidnappet av apene og ført til tempelet der han møter kong Louie, fram til han blir reddet av Baghera og Baloo, forteller Hans Gunnar.

– For å animere kong Louie brukte vi videoopptak av Christopher Walken i lydstudioet som referanse til hans performance, for å gi King Louie et preg av Walkens personlighet, forteller Hans Gunnar.

Fra Storm til Westerdals

Studiet er også utviklet i tett samarbeid med ledende selskaper som Storm Studios og i vår sluttet Morten Moen likeså greit hos Storm, for å begynne å undervise fulltid på Westerdals Oslo ACT.

Morten var blant annet involvert i utviklingen av spesialeffektene på Kon-Tiki, som har imponert i utlandet.

– Vi gjorde effekter til den filmen på en budsjett som de i utlandet ikke helt forsto hvordan vi kunne få til, forteller Morten.

Effektene som Storm Studios lagde til Kon-Tiki.

En bransje i vekst

– Nivået på digitale effekter her til lands øker hvert år. Effektene Gimpville gjorde på Bølgen fikk mye oppmerksomhet også internasjonalt. Og i oktober starter opptaket på Skjelvet – en ny naturkatastrofefilm som vil legge Oslo i ruiner, forteller Hans Gunnar.

Dette er også en satsning hvor VFX-Norge skal få vise muskler.

– Visual Effects er en bransje i vekst i Norge, og stadig flere filmproduksjoner her til lands blir laget ved hjelp av VFX. Med insentivordningen som ble innført i januar 2016 har vi også begynt å tiltrekke oss utenlandske produksjoner. Derfor er det en bra timing å starte å studere Visual Effects akkurat nå, sier han.

– Den norske Visual Effects-bransjen er relativt ny. Men i løpet av de siste årene har bransjen modnet, og de største aktørene er nå fullt på høyde med det meste i utlandet, sier Morten.

Der man tidligere har måttet hentet inn kunnskap fra utlandet, slik de blant annet har gjort i Storm Studios, er nivået snart høyt nok til at vi kan stå helt på egne ben. Det nyoppstartede studiet i Visual Effects er en del av dette løftet i den norske bransjen.

– Den utdanningen her er akkurat det som bransjen trenger! Det som vi ikke fikk tak i da jeg jobbet i Storm, er de som kommer til å gå ut herifra nå, sier Morten.

 
Hans Gunnar og Morten snakker om Visual Effects-studiet.

Gode jobbmuligheter

– Visual Effects-studiet er godt tilpasset det behovet som bransjen i Norge har, og jeg er sikker på at de som kommer ut fra dette studiet vil gli pent inn i den norske VFX-bransjen, sier Morten, som er så fersk ut av bransjen som det lar seg gjøre.

De tverrfaglige skoleprosjektene der studentene får vært med på en hel filmproduksjon med de andre studieprogrammene, gjør at de får en imponerende showreel som Hans Gunnar og Morten mener at vil bli lagt merke til i bransjen.

– Vi har en klar filosofi om at de som går ut fra Visual Effects skal gå ut i jobb, sier Hans Gunnar.