Westerdals ACT

Studioomvisning for bransjen

AES arrangerte omvisning i de nye studioene til Musikkproduksjon, for en nyskjerrig lydbransje. Hvert av studioene representerer nemlig hver sin retning innen studiobygging!

AES
Fra venstre: Geir Kristoffersen og Bjørn Aarseth fra AES Norge, i ett av studioene til Musikkproduksjon.

AES arrangerte nylig et bransjetreff med omvisning på Westerdals Oslo ACT, som en fortsettelse på et foredrag i samarbeid med Nordic Sound Symposium.

– De som har bygget studioene på nye campus Fjerdingen har tidligere holdt et foredrag for oss om de nye studiolokalene til Musikkproduksjon, så nå skal vi få se – og høre – resultatet, forteller Bjørn Aarseth i AES Norge.

Viser alle studiofilosofiene

De nye studioene og kontrollrommene er basert på forskjellige akustiske filosofier om hvordan lydstudio bør være.

– Det finnes mange filosofier om hvordan et studio best skal bygges. I de ti studioene i 6. etasje på campus Fjerdingen, er alle hovedretningene som har vært utbredt det siste tiåret representert i hvert sitt studio, sier Bjørn.

Mange fra bransjen er interesserte i å se nærmere på studiolokalene på høyskolen.

– De gamle NISS-studentene er ekstra nysgjerrige på hvordan de nye fasilitetene er, forteller Bjørn.

– Når det gjelder selve utstyret så lærer studentene seg å jobbe på den type utstyr som man kan forvente å møte når de kommer ut i jobb, sier han.

studio musikkproduksjon
Fra et av studioene i 6. etasje på campus Fjerdingen.

Hva er AES?

AES er en verdensomspennende non-profit organisasjon for lydbransjen, med hovedsete i New York.

– AES står for Audio Engeneering Society og er en organisasjon som arrangerer bransjetreff i stor og små skala, forteller Bjørn.

Han jobber som teknologirådgiver med fokus på lydteknologi i NRK, og har vært timelærer på Musikkproduksjonsutdanningen i snart 30 år. Han kom nettopp kom hjem fra en AES-konferanse i Berlin, der våre studenter i år stakk av med bronseAES Student Recording Competition.

– AES er også en standariseringsorganisasjon. Det vil si at for eksempel når Sony og Phillips skulle standardisere et grensesnitt for overføring av nettverksstandarder, så var AES involvert i prosessen, forteller Geir Kristoffersen. Han er leder i AES Norge og jobber til daglig som avdelingsleder for akustikk hos COWI.

Rolf Olav Riddervold og Mari Lysgaard vant bronse i kategorien Traditional Acoustic Recording, under AES Student Recording Competition i Berlin i vår.

Ønsker studenter velkommen

– Vi i AES er opptatt av utdanning for å sørge for at bransjen har høy kompetanse og at vi får god rekruttering av kvalifiserte folk, sier Geir.

– Vi har som formål å samle bransjen til fagtreff, og vi inviterer studentene når vi har møter. Slike arrangementer er gratis og som regel åpent for alle, sier Bjørn.

– Og vi har studentmedlemskap, legger Geir til, som selv startet i AES som student.