Westerdals

Møt vårens Westerdals-debutanter

Tekst og Skribent-studiet har en like stolt tradisjon for å fostre forfattere så vel som journalister og reklamefolk. Denne våren markerer startskuddet for to nye og lovende forfatterskap.

Skrevet av Kaja Kirsebom, student ved Tekst og skribent.

Tidligere studenter ved Tekst og skribent-studiet debuterer litterært: Bokdebutant Nora Eide har studert Tekst og Skribent ved Westerdals Oslo ACT. Foto: Heidi Furre/Flamme Forlag
Bokdebutant Nora Eide har studert Tekst og Skribent ved Westerdals Oslo ACT. Foto: Heidi Furre/Flamme Forlag

Fra byrå til bok

Nora Eide jobber til daglig som tekstforfatter i reklamebyrået Los & Co og debuterer med novellesamlingen «Familien din» på Flamme Forlag senere denne våren.

« Ifølge forlaget mitt er det en mørk, men også morsom novellesamling. Jeg håper flere syns det. »
Nora Eide

– Det er en novellesamling om folk som går over og forbi normalen for å skaffe seg familie. Det handler om folk som stjeler og lyver, catfisher, manipulerer, truer og kjøper seg familiemedlemmer svart. Og det handler om folk som ikke kan gi slipp på familiene sine, som holder så hardt at det knekker. Ifølge forlaget mitt er det en mørk, men også morsom novellesamling. Jeg håper flere syns det.

Måtte stryke 500 sider

Arbeidet med boken beskriver hun som en lang prosess. Førsteutkastet sendte hun inn da hun gikk på Westerdals Oslo ACT, hvor Flamme Forlag sa at 30 av sidene var gode, men resten måtte kastes.

– Etter det begynte jeg på nytt igjen, og har brukt ca. to år på skrive ferdig en ny bok ut ifra det. Det er antageligvis 500 sider med tekst som har blitt skrotet i prosessen, og jeg har sikkert brukt tusenvis av kroner på dundersalt og giflar med kanel, forteller Eide.

Viktig nettverk fra Westerdals Oslo ACT

For Nora har folk hun traff på Westerdals Oslo ACT vært viktige for at det ble bok. Hun trekker frem skrivelæreren hun hadde i tredjeklasse, Bjørn Esben Almaas.

– Han har vært en helt uvurderlig hjelp og støtte og heiagjeng og mentor og superkul venn i skinnjakke. Han heiet på meg helt til jeg begynte å skrive bedre. Dessuten var det overdrevent mange flinke skribenter i klassen min, og to av dem, Thomas Espevik og Ole Kristian Årdal, startet Litteraturtidsskriftet Kamilla og ba meg bli med i redaksjonen. Det ble en intensiv skriveskole i seg selv. I tre år satt vi og redigerte og diskuterte og publiserte andres tekster, noe som tvang meg til å hele tiden tenke over hva som gjør at tekst funker og ikke funker.

Brukte lang tid på å «skrive på ordentlig»

– Akkurat som folk på Norske Talenter sier at de «alltid» har sunget eller drevet med magi, har jeg «alltid» skrevet. Men det tok lang tid før jeg turte å prøve på å skrive noe ordentlig. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes, hadde jeg prøvd å skrive noe ordentlig litt tidligere. Til slutt blir det jo ordentlig på ekte.

SoMe for NRK og bokdebut på Samlaget

Vårens andre debutant, Ingunn Thon, jobber til daglig med sosiale medier for NRK Super ved siden av å være skuespiller på samme kanal. Hun debuterte tidligere i år med barneboken “Ollis” på Samlaget.

Tidligere studenter ved Tekst og skribent-studiet debuterer litterært: Ingunn Thon debuterte på Samlaget med «Ollis» tidligere i år. Foto: Pernille Walvik/Samlaget
Ingunn Thon debuterte på Samlaget med «Ollis» tidligere i år. Foto: Pernille Walvik/Samlaget
« På skolen hadde jeg problemer med å skrive meg forbi en eneste A4-side. Med håndskrift. Det er så lite tekst, det. »
Ingunn Thon

– Boka handlar om Ollis som er 10 år gammel. Hun har levd hele livet sitt med moren sin. Men en dag får moren seg kjæreste, og blir brått gravid. Nesten over natta har Ollis en familie som inkluderer både stefar og babybror. Hun liker det dårlig. Heldigvis har hun ei bestevenninne, Gro, som får henne til å glemme alt hjemme ved å ta henne med på oppdagelsesferder. Og på ei av disse ferdene finner de ei mystisk, gul postkasse glemt langt inne i en skog. Oppi den ligger et postkort. Og her vil jeg ikke si mer, så da må du nesten lese boka om du vil vite hvem kortet er til, hvem som eier postkassa, og hva som skjer i den nye familiekonstellasjonen, sier Ingunn.

Hadde dårlige norskkarakterer

I motsetning til Nora Eide har hun ikke alltid ville bli forfatter.

– Nei, ikke i det hele tatt. På skolen hadde jeg problemer med å skrive meg forbi en eneste A4-side. Med håndskrift. Det er så lite tekst, det. Dårlige norskkarakterer hadde jeg òg. Jeg oppdaget for 4-5 år siden at jeg likte å skrive, og etter det har det vært det eneste jeg vil gjøre. Hele tiden.

Lente seg på utdannelsen

Utdannelsen som tekstforfatter har vært viktig for Ingunn under arbeidet med boka. Hun beskriver det som en god krykke i skriveprosessen og legger til at Bård Torgersen, som underviser på tekstlinja, har vært god å ha i arbeidet. Ingunn har jobbet med boken i to år ved siden av skole og jobb, men er glad for at hun tok seg tid og ikke “rushet”. Hun beskriver prosessen som «kjekk og dritt. Uventa og lærerik».

Nysgjerrig på studentenes tekster?

Om du vil vite mer om tekstproduksjonene til studentene ved Tekst og Skribent, anbefaler vi å sjekke ut Litterær Salong, som er et årlig arrangement i regi av førsteårsstudentene. Her presenterer tekststudentene sine egne tekster fra emnet Kunstorienterte tekster. Årets Litterære Salong strekker seg over to dager, 9. og 10. mai på Deichmanske Hovedbibliotek. Les om fjorårets Litterære salong her. Mer informasjon kommer – Følg med på arrangementsiden vår og Facebook-arrangementene våre!