Westerdals ACT

Vulkan på Manhattan

Studentene på Visual Effects filmet på taket på Vulkanbygget, og ved hjelp av greenscreen integrerte de en verden rundt campus Vulkan som egentlig ikke er der, nemlig Manhattan.

Studentene har vært gjennom en stor filmproduksjon i emnet «VFX Studio», fra manus til ferdig filmsekvens. Basert på manuset tegnet studentene storyboards som definerte hvordan de ulike scenene skulle filmes med kameravinkler og green screen. Studentene jobbet i grupper for å finne frem til hvordan de skulle løse de ulike scenene. Gjennom å gå fra manus til ferdig produkt lærte studentene om selve VFX-prosessen.

Som foreleser fikk studentene lære av den erfarne VFX Supervisoren Morten Moen fra Storm Studios.Sammen gikk de i gang med produksjon, og filmet sekvensen på taket på campus Vulkan over to dager. De fleste shotene av skuespilleren ble filmet med greenscreen slik at bakgrunnen kunne erstattes.

Etter at filmingen var over begynte etterarbeidet i VFX-laben på campus Brenneriveien. Her jobbet studentene med ulike teknikker som keying og roto, for å fjerne greenscreen og erstatte bakgrunnene. Et av kriteriene i sekvensen var at studentene skulle bruke stills som bakgrunnsmateriale, altså å gjøre bildene mer levende. Dette trikset brukes ofte i film og reklameproduksjoner. Studentene lærte også hvordan de kunne legge på effekter som røyk, fugler, animerte biler og lys for å gjøre bildene mindre statiske, og alt for å gjenskape følelsen av å være på toppen av en skyskraper på Manhatten.

Se bakomfilm fra produksjonen her

– Til å være så nye, tok de mye ansvar og designet filmene sine helt selv. De jobbet veldig konsentrert med dem. Visual Effects er ikke magi, men det er hard jobbing, sier Morten.

– I dette emnet var hensikten at studentene skulle lære om hele VFX-prosessen, fra manus til ferdig bilde. Det at studentene får erfaring med denne typen produksjoner allerede i første semester, samt at de lærer av av Morten Moen, en av de mest erfarne VFX artistene i bransjen er uvurderlig. Kunnskapen studentene tar med seg videre her er noe de vil ha nytte av gjennom resten av studiet, forteller programansvarlig Hans Gunnar Brekke.

Visual Effects studentoppgave Vulkan på Manhattan

Bildet er tatt av Markus Dahlstrøm

Visual Effects studentoppgave Vulkan på Manhattan

Bildet er tatt av Markus Dahlstrøm

Visual Effects studentoppgave Vulkan på Manhattan

Bildet er tatt av Markus Dahlstrøm

Visual Effects studentoppgave Vulkan på Manhattan

Bildet er tatt av Markus Dahlstrøm

– Dette er det beste vi har gjort under studiet så langt! Dette prosjektet har vært en oppsummering av alt vi har lært siden vi begynte, vi har utnyttet absolutt alt vi har lært. Alle i klassen fikk tildelt hvert vårt shot i en sekvens. Jeg jobbet med åpningen og avslutningssekvensene. Det ble til slutt 30 sekunder med total awesomeness, sier student Lars Henrik Lunde.

Alle de 18 studentene måtte jobbe med ulike klipp. Det essensielle er at bakgrunnene matcher hverandre gjennom hele sekvensen. Tid på dagen, lys i bildet, alt må stemme for at sekvensen skal føles helhetlig. Samtidig må perspektivet matche forgrunn og bakgrunn. Studentene jobbet i et programmet Nuke for å erstatte bakgrunnene, og leverte scenene sine til Shotgun Software for ukentlig feedback av VFX-Supervisor Morten Moen. Hele emnet var designet og lagt opp så bransjenært som mulig for å la studentene erfare hva det vil si å være en VFX-artist.

– Jeg er utdannet illustratør, så jeg har bare jobbet med statiske bilder. Jeg har aldri jobbet med composting før jeg startet på dette studiet i høst, og det er veldig gøy å se hvilke virkeligheter man kan skape, sier student Christopher Robin. (composting = å sette sammen alle elementene og effektene til ett bilde – red. anm.)

Visual Effects studentoppgave Vulkan på Manhattan

Samarbeidet med lydstudenter

Med gode lydeffekter blir også de visuelle effektene bedre. Derfor har studenter på lyddesign også jobbet på prosjektet for å blåse liv i de visuelle effektene. Studentene lagde effektene før de så bildene, som også er en vanlig, og utfordrende, måte å jobbe i bransjen, der også samarbeid mellom lyd og VFX blir mer og mer vanlig.

– Dette ble en unik og verdifull erfaring for VFX og lydstudentene. Lydeffekter henger så sammen med levende bilder at dette var et naturlig samarbeid. Det var kult å se at hva de produserte sammen i løpet av seks uker, forteller Hans Gunnar.

Her kan du lese mer om bachelorstudiet i lyddesign, og melde deg på vårt nyhetsbrev for mer informasjon.

Vil du vite mer om bachelorstudiet i Visual Effects? Les mer om studieprogrammet her, og meld deg på vårt nyhetsbrev, og få mer relevant informasjon.