Westerdals ACT

Hva kom først: erfaring eller utdannelse?

Her er jeg altså på finn.no igjen og leter etter drømmejobben. Jeg har sittet på skolebenken i til sammen 17 år – det er over 70 % av livet mitt, det. Den som synes det er unaturlig å være skolelei på dette tidspunktet kan gå å legge seg. Jeg er så ufattelig klar for å bruke noe av det jeg har lært, og faktisk leve av det. Men hva hjelper vel skolen når hele finn.no krever god og lang erfaring? Jeg tror jeg har svaret. 

Med foten i virkeligheten og læreren i ryggen

Aristoteles mente at både egget og høna oppstod samtidig. Selv om forskerne ikke er enig med Aristoteles, ser jeg hans løsning som eneste løsning i spørsmålet jeg stiller. Skal du ha jobb rett etter utdannelsen, må du ha mer å vise til en bare vitnemål. På teknologi, og på mange av de andre avdelingene, er bachelorprosjektet lagt opp på en helt spesiell måte, som åpner for heftig multitasking på dette området. Her får du et oppdrag fra en reell og ekte arbeidsgiver (les: erfaring) samtidig som du har en haug med medstudenter og dyktige lærere i ryggen (les: utdannelse).

Bachelorprosjektet er altså rosinen i pølsa. Du får føle på hvordan arbeidslivet er, og du får til og med en fot innenfor og kanskje verdifulle kontakter eller enda bedre: kontrakter. Men multitaskingen bør starte lenge før bachelorprosjektet. Her er et tips; og det kan du jobbe med over lenger tid. Du kan prøve å feile så mye du klarer, uten at noen blir sinte på deg. Lag din egen protefølje! En portefølje kommer i mange former: blogg, papir, film, bilder, tekst – så her kan du være kreativ og lage noe du synes er gøy. Porteføljens format i seg selv kan også vise mye om hvem du er til en arbeidsgiver.  

5 gode grunner til å lage en portefølje

  1. «Jeg har ikke erfaring, som jo var hele problemet!» tenker du kanskje nå. Tro meg, det ligger mye arbeid bak en portefølje, og selv om du ikke har så mye å vise frem enda, er øvelsen du får ved jobbe med selve formatet utrolig verdifull.
  2. Det beste (men samtidig det vanskeligste) er å ha seg selv som kunde. Du vet hva du vil ha, og trenger ikke tolke dine egne behov – men du får uansett erfaring med å tolke hva din målgruppe ønsker.
  3. Hver gang du lærer noe nytt på skolen kan du implementere det i porteføljen din. Du kan slette, oppdatere og endre så mye du klarer. På den måten ser du øyeblikkelig nyttigheten i det du lærer, noe som er med på å holde både motivasjonen og humøret oppe på skolen.
  4. Du kan inkludere andre studenter fra andre programmer som kan hjelpe deg med det de har lært. Dette er en unik mulighet du har på Westerdals Oslo ACT der de forskjellige studieprogrammene har tette samarbeid.
  5. Du ender opp med noe konkret å vise frem til arbeidsgiverne. Du har kanskje ikke en relevant ansettelse å vise til. Men du har vært «ansatt» i studiet ditt de siste tre årene og har mye å vise frem allikevel.

Cecilie